Over panda's, voedselvergiftiging en mr Pok :)

16 maart 2016 - Ayuthaya, Thailand

Hmm toen ik gisteren schreef dat er vandaag iets bijzonders zou zijn, had ik niet de voedselvergiftiging in gedachten. Deze kwam gisteravond in alle hevigheid bij JW opzetten en vanmorgen was ik aan de beurt. Wat een ellende! Gisteren hadden we het er nog over dat we er eigenlijk zo goed van af waren gekomen deze vakantie. Hmm. Te vroeg gejuicht. Karma? :)

We wilden toch iets doen vandaag en besluiten met de trein naar Ayutthaya te gaan om 11.40 uur. Geeft ons even de tijd om iets bij te trekken en op het station haal ik wat tegen misselijkheid en een antibioticum tegen de voedselvergiftiging. Hopelijk slaat dit snel aan.

Goed de trein vertrekt en je ziet nu hoe groot Bangkok wel niet is. Het duurt ongeveer een uur voor we de stad uit zijn. De totale reis duurt ongeveer twee uur. We reizen voor omgerekend € 0,40 per persoon. Een giller! Het is overigens wel weer een verzengend hete dag en je voelt hoe het beetje energie dat je nog hebt letterlijk uit je wordt gezogen. We hebben het best zwaar.. Eenmaal op Ayutthaya worden we aangesproken door Mr. Pok. Hij kan ons de mooiste tempels laten zien en heeft genoeg te vertellen. We zeggen hem dat we eerst even een koud colaatje willen drinken om even bij te komen. Geen probleem, hij wacht wel. We besluiten van zijn diensten gebruik te maken. Zelf fietsen zien we in deze toestand ook niet zitten. Mr Pok maakt zich een beetje zorgen om die twee zombies die hij bij zich heeft en stelt voor om even bij een dokter langs te gaan. Dat is niet nodig.

Hij brengt ons naar verschillende tempels en vertelt honderduit. Mooie man! Prachtig om te zien. Ik kijk m'n ogen weer uit en kijk niet goed hoe ik m'n voeten neerzet...Nog een tikje voor m'n enkel. Grom! Maar goed, we gaan door naar de volgende tempel. Een tempel met de grootste Boeddha van Thailand. Indrukwekkend.

Daarna besluiten we om ons programma in te korten. Allebei hebben we nauwelijks energie en eigenlijk willen we maar één ding! Liggen!! We gaan alleen nog naar de tempel waar het hoofd van Boeddha is omsloten met wortels van een boom en vervolgens naar een grote tempel net buiten de stad. Vandaag tussen 15 en 18 uur is daar een 'pandamob'. 1600 Panda's van papier-maché. Deze Pandamob trekt over de wereld om aandacht te vragen voor het aantal panda's dat nog in het wild leeft. Slechts 1600. Deze pandamob is een ware attractie, want het is er beredruk (grinnik). Wel grappig om te zien.

Hierna stappen we weer bij Mr Pok in de wagen die met gierende banden door Ayuthaya racet. Geen hobbel of gat wordt ontweken, hij heeft in z'n hoofd gehaald dat wij zo snel mogelijk op de trein moeten en om 16.37 uur gaat er eentje. De volgende gaat pas na 18 uur. Man on a mission dus.

De trein staat al op het perron. Ik strompel nog gauw een kiosk in voor water en cola en JW regelt met Mr Pok wat treinkaartjes. JW staat al bijna in de trein en Mr Pok gebaart dat ik op moet schieten. In het voorbij gaan dank ik hem voor de goede zorgen en net op tijd zitten we in een overvolle en vooral hete trein. De treinrit zou ongeveer twee uur duren, dat werd iets langer. Op sommige stationnetjes stonden we wat langer stil. Als je haast hebt.. grinnik.

Rond half 8 zijn we op het treinstation en willen we eigenlijk met de taxi naar huis. Nu er een treinlading mensen aangekomen is wil geen taxichauffeur ons meenemen. Wij willen namelijk op meter reizen en niet voor de gebruikelijke woekerprijzen. JW is daar heel halsstarrig in.. Met als gevolg: lopen!

Op zich is het een redelijk makkelijke route bij daglicht en als je fit bent.. Echter het is donker, druk met eetstalletjes en we zijn niet fit. JW is echter op missie en zet het tempo er in. Ik hobbel er achter aan en schrik me nog even het apezuur als er een rat zo groot als een kat de straat overschiet..Brrr... JW besluit een steegje in te lopen omdat dat de juiste zou zijn. Dus niet! Gelukkig komt ons een taxi tegemoet die besluit de laatste meters ons naar het hotel te brengen. Eind goed al goed haha. Eenmaal in het hotel is het eerst ff gestrekt in de airco omgeving, daarna een plons in het zwembad en een snee toast naar binnen werken. Slapen! Het was een bijzondere dag en hoewel het zwaar was, zijn we blij dat we wel zijn gegaan. Mooie dingen gezien!

1. Loes:
    20 maart 2016
    Treinen...Zelfs daar heb je last van vertraging.
    Respect voor jullie doorzettingsvermogen, ziek-zwak en misselijk en dan nog doorgaan.
    Mr Pok was wel een geschenk.