In en om Kanchanaburi

1 maart 2016 - Kanchanaburi, Thailand

Na een super dag zit ik nu op het terras aan de River Kwai met een ijskoud biertje. JW is nog naar het War Cemetery, maar dat geloof ik wel..
Eerst even terug  naar  gisteren. De  wekker ging rond half zes, mooi  op tijd.. Om  kwart over zes waren we good to go en bracht de taxichauffeur ons  via  een  nog  heerlijk rustig Bangkok naar  het  station Bangkok Noi. Zo grappig dat ie in het  echt Thon Buri heet, maar dat  wisten we niet en dus dachten we dat de taxichauffeur ons een streek had  geleverd, sorry chauffeur…  Het is super grappig om te zien hoe alles en iedereen (honden,  kinderen,  ouderen,  monniken enz) maar op dat  spoor loopt. Met een minuut of tien vertraging vertrokken we naar Kanchanaburi. Een rit van ongeveer drie uur. Een beetje lui kwamen we de trein uit en al snel zaten we in een halfopen busje die ons naar hotel bracht. Daar eerst maar eventjes geluncht. Kan echt wel wennen aan de Thaise keuken, heerlijk!

Na de lunch gewandeld naar de Bridge over de River Kwai.  Zoiets dat je vanwege de historie gezien moet hebben.. Dus check! JW is nog een war museum ingelopen,  maar  dat bleek nogal een aanfluiting te zijn. Nog wat langs souvenirwinkels gestruind en daarna een drankje gedaan bij het hotel tijdens de zonsondergang.

’s Avonds een beetje gewandeld en een heerlijke voetmassage gehad. Viel bijna in slaap, zo ontspannend. Aan de overkant heerlijk gegeten en toen was het wel tijd om de luiken te sluiten.

Vanmorgen konden we uitslapen tot zeven uur,  meteen ontregeld en had ik iets meer moeite om wakker te worden. Rond negen uur zouden we op gehaald worden voor een bezoek aan Elephants World. Eén van de activiteiten deze reis waar ik erg naar uit heb gekeken. Ik wilde graag een olifantenkamp bezoeken waar respectvol en diervriendelijk met ze omgegaan wordt.  Gelukkig vond JW dat ook leuk hihi. Uiteraard ging het ophalen op z’n Thais, een halfuur later..

Eenmaal in het kamp mochten we al vrij snel de dieren voeren. Wij mochten Malee voeren, een dame die gek op trutten is in de olifantenspa en ook DOL is op papaja.  Ondanks de instructies is het toch even aftasten hoe het werkt met deze prachtige grote dieren.  Ik merkte gedurende de dag dat dat ontspannend er ging (voor mijzelf dan).

Na het voeren gingen de meeste olifanten voor een dip in de rivier. Leuk om te zien en ook leuk om de band tussen mahout en olifant te zien.  Vervolgens was het tijd om voorbereidingen te treffen voor de sticky rice balls met pompoen voor de oude olifanten die geen tanden meer hebben.  In het wild sterven deze dieren omdat ze geen zacht voer kunnen vinden. Nu de rijst moet afkoelen,  was het voor ons dagjesmensen ook tijd om te lunchen.

Vanmorgen genoten van een Thais buffet en de omgeving. Na de lunch was het tijd voor een modderbad voor de olifantenspa het was geestig om te zien hoe de dieren met elkaar en de omgeving omgaan. Er waren ook twee jonge dieren van twee en vier jaar oud.  Heerlijk speels. Inmiddels hadden we veel contact met twee Nederlandse meiden, daar zijn we de rest van de middag mee opgetrokken.  Grappig genoeg had een van die meiden ook de Nikon fotoworkshop gedaan in Dierenpark Amersfoort (niet gelijk met mij),  dus dat schept een band haha.

Een van onze taken ’s middags was het wassen van watermeloen. Dat ging dus heerlijk praktisch op de Hollandse manier… ofwel team Nikon… gevalletje had je bij moeten zijn. ☺We hadden overigens wel meteen een competitie gevoel.. Hoeveel manden kunnen we doen binnen de tijd…
Daarna was  het tijd om de sticky rice balls met pompoen te draaien. De olifanten hadden dondersgoed door dat we met een lekkernij bezig waren… beetje ongeduldig en wilden wel komen helpen… ze liepen (of probeerden dat)  steeds de ruimte binnen te stappen. Toen wij eindelijk klaar waren hebben ze er heerlijk van gesmuld.

Rond een uur of drie was het tijd voor een bad.  De olifanten die daar zin in hadden liepen naar de rivier en wij kregen borstels en bakjes om ze te wassen.  Dat was echt zo gaaf! De olifanten zoeken je wel op en geven wel aan wat ze willen.  Heb me eigenlijk geen moment niet veilig gevoeld.  Zo mooi om het wederzijds respect te zien tussen mens en dier.  Dit zijn allemaal olifanten met een rugzak en een hoop ellende achter de rug.  Hier mogen ze gewoon genieten!

Na dit waterballet was het tijd voor een voeding,  dit keer hebben we Taeng Mo gevoerd. Ook zij is stapel op papaja en durft daar ook om te vragen!
Onze dag daar zit er op. Wat een ervaring, wat een prachtige dieren! Onder de indruk!

1. Patricia:
    Wat een super ervaring!
    Ik geniet op afstand met jullie mee☺
  2. Marilyn:
    1 maart 2016
    wauw wat fantastisch! Dit komt ook zeker op mijn lijstje te staan!
  3. Miranda:
    1 maart 2016
    Wat een fantastische verhaal weer. En wat een herkenning op sommige punten. Ben erg benieuwd wanneer je ook foto's kan gaan plaatsen. Xx
  4. Ingrid:
    1 maart 2016
    Wat een geweldige ervaringen mensen! Jullie zijn goed bezig.
  5. Gitte Demmers:
    2 maart 2016
    Volgens mij jullie nieuwe roeping!
  6. Carla Oudenbroek:
    8 maart 2016
    Loop een beetje achter met de reacties, maar we zijn een aantal dagen weggeweest.
    Ik geniet van de verhalen en wat leuk dat voeren en wassen van de olifanten.